En què ens pot ajudar la informació nutricional?
- A comparar el valor nutritiu d’un aliment amb el d’altres.
- A conèixer el valor nutritiu d’un aliment.
- A triar els aliments adequats en funció de les nostres necessitats particulars.
La varietat d’aliments és indispensable per garantir la ingesta de tots els nutrients necessaris. Seguiu una alimentació saludable realitzant entre tres i cinc àpats al dia amb productes que es complementin.

L’etiqueta de molts aliments ens ofereix informació sobre el contingut de nutrients del producte. Aquest contingut s’expressa per 100 grams o 100 mil·lilitres de producte, encara que també es pot presentar per porció. Es refereix a la valor energètic i als nutrients següents:
1 – VALOR ENERGÉTIC
S’expressa en quilocalories o kilojoules. L’energia d’un aliment depèn de la quantitat de proteïnes, hidrats de carboni i greixos (lípids) que contingui. Cal tenir en compte que cada tipus de nutrient aporta una quantitat d’energia diferent:
- 1 g de proteïnes = 4 kcal
- 1 g d’hidrats de carboni = 4 kcal
- 1 g de greixos = 9 kcal
2 – PROTEÏNES
Les seves principals fonts són la carn, el peix, els ous, la llet i derivats, i els llegums.
3 – HIDRATS DE CARBONI
Podem distingir dos tipus: els sucres, com la sacarosa, la fructosa, la lactosa i la glucosa, i els midons, presents en l’arròs, la farina la pasta i les patates.
Alguns productes contenen poliols, edulcorants utilitzats en substitució del sucre pel seu menor valor energètic. (1 g = 2,4 kcal)

4 – GREIXOS
Podem distingir els següents tipus:
- Greixos saturats: es troben principalment en els greixos d’origen animal i en els olis de coco i palma.
- Greixos monoinsaturats: es troben principalment en l’oli d’oliva.
- Greixos poliinsaturats: es troben principalment en el peix blau, els fruits secs com les anous, avellanes o ametlles, i en l’oli de gira-sol.
- Colesterol: està present en els aliments que contenen greixos d’origen animal.
5 – FIBRA
Està constituïda pels hidrats de carboni que no són digeribles per l’organisme. Les principals fonts de fibra són els llegums, fruita, verdures i productes integrals.
6 – VITAMINES I MINERALS
Són micronutrients, presents en els aliments en molt petites quantitats. A l’etiqueta s’ha d’indicar el percentatge de la quantitat diària recomanada (CDR) que proporcionen 100 grams, o 100 mil·lilitres, o porció de producte. La CDR és la quantitat que una persona adulta ha de consumir diàriament per mantenir un bon estat de salut.
La informació nutricional és voluntària, excepte quan l’etiqueta inclou un missatge sobre propietats nutritives o saludables de l’aliment com, per exemple, font de fibra, sense sal, calor energètic reduït, etc.
Font: Agència Catalana de Seguretat Alimentària – Generalitat de Catalunya