Quan pensem en fractures associem aquest concepte a un traumatisme fort i brusc que trenca un os. No obstant això, una fractura per estrès és una “esquerda” a l’os que es produeix per micro-traumatismes repetits o una excessiva càrrega en l’estructura òssia. Per aquest motiu, a aquestes fractures també les anomenem fractures per fatiga o sobrecàrrega.

Aquest tipus de fractures es poden produir en multitud d’ossos del nostre cos que estan sotmesos a càrregues repetides. Però si tenim en compte que aquestes fractures es produeixen per sobrecàrrega i traumatismes repetits el nostre peu serà un dels punts amb més risc.
Les fractures més comunes al peu són:
- Fractura del segon metatarsià: és la fractura d’estrès més comú, ja que sol ser el dit més llarg i el que està sotmès a major càrrega durant activitats com la carrera. No obstant això, qualsevol dels metatarsians pot sofrir aquest tipus de fractura.
- Fractura del cinquè metatarsià: típica en esports com el futbol o el bàsquet, on es realitzen desplaçaments laterals i salts.
- Fractura del calcani: sol aparèixer en corredors que utilitzen una tècnica de carrera on el primer suport es realitza amb el taló.
- Fractura de l’astràgal: és menys comú, però de gran importància a causa de la rellevància d’aquest os en el moviment del peu.

Sol començar amb un dolor fort que comença en realitzar l’activitat física, però desapareix o disminueix quan es deixa de fer-la ja que es redueix la càrrega sobre l’os. Pot aparèixer una mica d’inflor, fins i tot una mica de enrogiment. Si el problema no es tracta i es continua realitzant l’activitat física, el dolor sol augmentar i es manté en el temps, poden romandre de manera contínua en la vida diària.
Si es parla de la prevenció d’aquesta mena de fractures, és obligatori pensar en com es produeixen. El principal motiu és la sobrecàrrega i els micro-traumatismes de repetició en una zona en concret. Per exemple, en corredors seria en la zona dorsal o en els metatarsians.
Es recomana reduir la pressió i la càrrega sobre aquestes estructures, però per a això serà necessari seguir una sèrie de pautes:
- Portar un calçat apropiat és molt important.
- En cas que la fractura s’hagi produït en l’esport, evitar el sobreentrenament i adaptar les càrregues que rep aquest os.
- Vigilar la superfície d’entrenament, ja que superfícies molt dures com l’asfalt augmenten el risc d’aquesta mena de lesions.
- En cas que siguem corredors, és necessari una adequada tècnica de carrera que ens eviti sobrecàrregues innecessàries.
Consulta als nostres especialistes i t’ajudarem personalitzant la teràpia més indicada per al teu cas.
T’esperem,